I. |
CZYSTOŚĆ |
|
223. |
Czystość jako zadanie |
Nieustanną troską naszego życia jest poświęcenie Chrystusowi i odniesienie do wszystkich ludzi, którym powinniśmy ustawicznie służyć, zdolności miłowania i działania, które zwyczajnie kierujemy do osób i spraw własnej rodziny. |
224. |
Chrystus ośrodkiem życia osobistego i wspólnotowego |
Staramy się o to, aby Chrystus był ośrodkiem naszego życia osobistego i wspólnotowego. Czynimy to, ufając, że dzięki zjednoczeniu z Nim będziemy mogli przeżywać nasz celibat zgodnie z wymaganiami służby Bogu i bliźniemu. |
225. |
Bliscy ludziom * Wspólnota braterska |
Akceptując codziennie w pełni wymogi życia apostolskiego, chcemy ze czcią, dobrocią i roztropnością zbliżać się do ludzi i wielkodusznie im służyć, nie zapominając przy tym o stosowaniu wobec siebie koniecznej dyscypliny i o unikaniu tego wszystkiego, co zagrażałoby naszemu celibatowi, czy szkodziłoby naszej czystości. Staramy się też o tworzenie i zachowywanie w naszej wspólnocie atmosfery braterskiej, tak by każdy czuł się jak we własnym domu. W ten sposób nasz poświęcony Bogu celibat stanie się dla ludzi wiarygodnym znakiem. |
II. |
UBÓSTWO |
|
226. |
Wytyczne dla praktyki ubóstwa |
Jest zadaniem poszczególnych członków i całej wspólnoty stawianie sobie pytania 0 konkretną formę ubóstwa oraz odpowiadanie na nie w świetle przykładu Chrystusa i potrzeb apostolstwa. Praktykowanie ubóstwa należy bowiem stale dostosowywać do wymogów i warunków naszego życia i naszego otoczenia. |
227. |
Okresowy rachunek sumienia |
Tak poszczególni członkowie, jak i cała wspólnota powinni regularnie i sumiennie badać swoje nastawienie do ubóstwa, biorąc przy tym pod uwagę, co następuje: Miarą należytej oceny w zarządzaniu naszymi dobrami i w ich używaniu mają być prace apostolskie; dlatego styl naszego życia powinien być skromny. Bez względu na osobę powinniśmy wspierać ludzi potrzebujących naszej pomocy. Nie patrzymy z zazdrością na to, co posiadają inni, lecz jesteśmy zadowoleni z tego, co posiadamy. Nie powinniśmy razić innych stylem naszego życia czy apostolstwa, występując jako ludzie roszczący sobie prawo do autorytetu i władzy. W niepowodzeniach i cierpieniach mamy dostrzegać wezwanie do przyjmowania ubóstwa i niepewności tego świata na wzór samego Chrystusa. |
228. |
Wybór odpowiednie środków |
Doceniamy postęp służący dobru ludzi i uważamy, że metody naszej pracy i apostolskiej działalności powinny być odpowiednie do wymogów naszych zadań. Nie chcemy jednak uzależniać owocności apostolskiej od materialnego wkładu i utożsamiać jej z zewnętrznym sukcesem. |
229. |
Obowiązek pracy |
Poświęcenie się pracy, przestrzeganie jej dyscypliny oraz sumienne jej wykonywanie to istotne składniki naszego ubóstwa. Dlatego członkowie świadomi tego, że podlegają prawu pracy, niech wykonują powierzone sobie zadania z największym oddaniem. |
230. |
Właściwe używanie dóbr |
Korzystamy z powierzonych nam dóbr wspólnoty w poczuciu odpowiedzialności i bez nieuporządkowanego przywiązywania się do nich. Przy rozporządzaniu dobrami liczymy się z apostolskimi zadaniami wspólnoty i ze wskazówkami przełożonych, którym zdajemy następnie sprawę z wykonanych czynności. |
231. |
Prywatna własność członków |
Członkowie, zgodnie z postanowieniem zawartym w nrze 27, zachowują prawo posiadania i nabywania dóbr prywatnych. W korzystaniu z dóbr prywatnych powinni wystrzegać się tego wszystkiego, co stoi w sprzeczności z dawaniem świadectwa apostolskiemu ubóstwu i co mogłoby prowadzić do powstawania rażących kontrastów we wspólnocie. Przy rozporządzaniu swoją własnością członkowie powinni konsultować się z przełożonymi. Przełożeni, zachowując to, co postanowiono w nrach 234 i 243, mogą odmówić zgody na planowane akty, gdyby nie odpowiadały one wyżej wymienionym wymaganiom. |
232. |
Przekazanie administracji |
Jeżeli członek posiada dobra materialne wymagające osobistej administracji, przed pierwszą konsekracją obowiązany jest przekazać ją w formie prawnej upatrzonej przez siebie osobie. To samo uczyni w przypadku, gdy tego rodzaju dobra przypadną mu w udziale po złożeniu pierwszej konsekracji. |
233. |
Pożyczka, poręczenie |
Bez zgody wyższego przełożonego członek nie może udzielać lub zaciągać pożyczki ani udzielać poręczenia na rzecz osób postronnych. |
234. |
Testament |
Przed wieczną konsekracją każdy wedle swej woli sporządza testament w formie uznawanej przez prawo cywilne, dotyczący dóbr aktualnie posiadanych lub spodziewanych w przyszłości. Jeden zapieczętowany egzemplarz testamentu ma być przechowywany w archiwum prowincji. Ewentualne zmiany w testamencie mają również być dokonane w formie uznawanej przez prawo i powinny być strzeżone w tymże archiwum. Podobnie należy postąpić wtedy, gdy ktoś otrzyma dobra po konsekracji wiecznej. |
|
|
|
III. |
POSŁUSZEŃSTWO |
|
235. |
Wspólne poszukiwanie * Decyzja przełożonych |
W atmosferze szczerości i zaufania członkowie powinni wspólnie poszukiwać możliwie najlepszych dróg realizacji swego apostolstwa i kształtowania swego życia. Do przełożonych należy - w granicach ich kompetencji i zgodnie z prawem Stowarzyszenia - podejmowanie ostatecznej decyzji i przyjęcie za nią odpowiedzialności. |
236. |
Przyjęcie decyzji przełożonych |
Członkowie z otwartością akceptują decyzje przełożonych, przyjmując zlecone sobie zadania jako swoje własne i wkładając w ich wykonanie wszystkie swe siły i uzdolnienia. |
237. |
Uzgadnianie inicjatyw z przełożonymi |
Celem wspólnego realizowania zadań Stowarzyszenia członkowie są obowiązani uzgadniać z właściwymi przełożonymi swe inicjatywy i prace apostolskie. |
238. |
Różnica zdań między przełożonymi a członkami |
Jeżeli członek uważa, że postanowienie przełożonego nie odpowiada obiektywnemu stanowi rzeczy albo że wykonanie decyzji mogłoby wyrządzić szkodę wspólnocie lub któremuś z członków, niech szczerze i w poczuciu odpowiedzialności przedstawi swe zdanie właściwemu przełożonemu. W razie nie dających się uzgodnić różnic poglądów każdy członek może, na podstawie przepisu nru 32, zwrócić się swobodnie do właściwego przełożonego wyższego; ten zaś, jeżeli domaga się tego dobro ogólne Stowarzyszenia, mocą dyspozycji tegoż nru 32 może członka zobowiązać do ścisłego posłuszeństwa. |
239. |
Respektowanie zakresu kompetencji |
Wyżsi przełożeni powinni szanować zakres kompetencji i odpowiedzialności niższych przełożonych i omawiać z nimi te sprawy przed zleceniem jakiegoś zadania lub udzieleniem zezwolenia. Członkowie niech też uszanują zakres kompetencji bezpośrednich przełożonych, omawiając z nimi sprawę przed zwróceniem się do wyższych przełożonych. |
|
|
|
IV. |
WYTRWANIE |
|
240. |
Wierność członków wobec wspólnoty |
Miłość przynagla nas do dochowania wierności złożonej konsekracji i wypowiadania wciąż na nowo swego „tak” wobec celu i współbraci Stowarzyszenia. Przykładamy się niestrudzenie do rozwoju Stowarzyszenia i do realizacji jego celów, trwając przy nim wiernie w doli i niedoli. |
241. |
Wzajemna wierność |
Wzajemne relacje między członkami opierają się w Stowarzyszeniu na wierności, usposabiając ich do tego, że akceptują się jako bracia, pracując razem w zgodzie i wspomagając się wzajemnie w trudnych chwilach. |
|
|
|
V. |
WSPÓLNOTA DOBR |
|
242. |
Zobowiązania członków i Stowarzyszenia |
Przyrzeczenie wspólnoty dóbr nakłada na członków i na Stowarzyszenie obowiązki określone przepisem nru 38. Członkowie oddają do dyspozycji wspólnoty swe siły i uzdolnienia oraz angażują się w zdobywanie środków niezbędnych do apostolstwa i do zapewnienia wspólnego utrzymania. Przy składaniu pierwszej konsekracji członkowie podpisują ważny wobec prawa dokument z oświadczeniem, że świadomie zawierają ze Stowarzyszeniem stosunek rodzinny a nie stosunek o charakterze zależności w pracy, oraz że w przypadku odejścia czy wydalenia ze Stowarzyszenia nie mogą zgłaszać roszczeń o jakiekolwiek wynagrodzenie z tytułu wykonywanej w nim pracy. Stowarzyszenie zaopatruje członków we wszystko, co jest im potrzebne do życia, do osobistego rozwoju i do wykonywania zadań apostolskich. Troszczy się również o to, aby nie było rażących nierówności tak w stylu życia, jak i w stosowaniu środków apostolskich. Aby Stowarzyszenie mogło wypełnić swoje obowiązki wobec członków, niech właściwi przełożeni zapewniają - według swych możliwości - opiekę członkom chorym i w podeszłym wieku, posługując się również instytucjami opiekuńczymi i ubezpieczeniami społecznymi danych krajów. |
243. |
Pieniądze na osobiste wydatki |
Ze względu na potrzeby współczesnego życia i na wymogi pracy apostolskiej każdy członek otrzymuje regularnie określoną sumę pieniędzy na osobiste wydatki z prawem rozporządzania nią według uznania. Wysokość sumy ustala się na Zebraniu Prowincjalnym. W krajach, gdzie Stowarzyszenie ma więcej prowincji, należy starać się o ustalenie wspólnych wytycznych. |
244. |
Dary osobiste |
Wszystko, co członkowie otrzymują jako dar osobisty, staje się ich własnością, to jednak, co otrzymują z racji przynależności do Stowarzyszenia czy z racji pełnienia swej posługi, należy do Stowarzyszenia. |
245. |
Pensje, renty, ubezpieczenia |
W sprawie pensji, rent, opłat ubezpieczeniowych prowincje powinny ustanowić osobne normy odpowiadające prawu miejscowemu. Należy przy tym ustalić, co stanowi dla poszczególnych członków ich własność osobistą, a co otrzymują z tytułu przynależności do Stowarzyszenia. |
|
|
|
VI. |
DUCH SŁUŻBY |
|
246. |
Gotowość do pracy w Stowarzyszeniu |
W duchu służby mamy być zazwyczaj gotowi do realizowania zadań Stowarzyszenia, jak i do wykonywania ich bez roszczenia sobie prawa do szczególnych wyróżnień czy zaszczytnych stanowisk. |
247. |
Urzędy poza Stowarzyszeniem |
Zaproponowane poza Stowarzyszeniem urzędy lub honorowe stanowiska członkowie mogą przyjmować jedynie za zgodą właściwych przełożonych. |
|
|